Auto w rozsypce - co zrobić?

Dodane: 08-08-2016 15:06
Auto w rozsypce - co zrobić? Czujnik prędkości

Naprawianie samochodów w warsztatach

Aby nasze auto zawsze było sprawne i gotowe do drogi, powinniśmy w każdej sytuacji zapewniać mu odpowiednią opiekę. Chodzi tu oczywiście o codzienną eksploatację, ale także rozprawianie się z wszelkimi usterkami, jakie mogą się zdarzyć podczas częstego korzystania z naszego pojazdu. Wszelkie awarie powinniśmy oczywiście zgłaszać w odpowiednich serwisach, a ich naprawami koniecznie powinni zająć się specjaliści. Jeśli będziemy podchodzić do tego w odpowiedni sposób, unikniemy zbędnych kosztów dodatkowych napraw oraz zyskamy pewność, że dana usterka nie powtórzy się w najbliższym czasie i to akurat wtedy, kiedy będzie to dla nas wyjątkowo niedogodne. Dobre serwisy dadzą nam pewność, że z naszym samochodem wszystko jest w porządku.


Co wyrzuca z siebie Twoje auto?

Spaliny, gazy spalinowe ? mieszanina gazów powstających w procesie spalania paliwa (stałego, ciekłego lub gazowego), np. węgla kamiennego, węgla brunatnego, ropy naftowej, benzyny, gazu ziemnego, biopaliw.

W skład spalin wchodzą, w ilościach zależnych od rodzaju paliwa i warunków spalania:

produkty reakcji chemicznej utleniania paliwa w spalaniu zupełnym,
produkty reakcji chemicznej utleniania paliwa w spalaniu niezupełnym,
produkty reakcji chemicznej syntezy pomiędzy substancjami chemicznymi znajdującymi się w obszarze działania reakcji utleniania, zachodzące pomiędzy składnikami aktywnymi paliwa, składnikami nieaktywnymi (balastowymi) paliwa, towarzyszącymi gazami obojętnymi oraz częściowymi produktami reakcji chemicznych pojawiającymi się w trakcie reakcji utleniania i reakcji innych syntez,
niewykorzystana część substancji aktywnych paliwa w postaci gazowej lub pary,
substancje nieaktywne paliwa w postaci gazowej lub pary,
gazy obojętne, np. niepalne składniki powietrza i tlen.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spaliny


Jak funkcjonuje i z czego się składa sonda lambda?

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta). Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana. Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia.

Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego. W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę. Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają. Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V.

Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda